Cautare avansata
VoluntarEuropean.ro
TINAPSE
Portal NONFORMALII.RO
Diseminare.ro
Lume Buna
StiriONG
Blogunteer.ro
Mai sunt -16397 zile pana la urmatorul termen limita
Home Harta site Contact AN Lista evenimentelor

Detaliu proiect Fii Activ!

inapoi
Data de start 8 Septembrie 2011
Detalii

Titlul proiectului: Fii Activ!
Perioada proiectului/perioada activitatilor: 1 decembrie 2011- 31 mai 2011
Locul de desfasurare: Judetul Gorj, comuna Turcinesti
Organizatia: Asociatia PRO VERTICAL

 

Grupul de initiativa al proiectului a identificat problemele cu care se confrunta unii tineri: romii, tinerii cu dizabilitati, tineri din mediul rural, care au mai greu acces la locuri de munca si la masurile de incluziune sociala. In aceste conditii, cei doi tineri au cooptat  alti opt, despre care cunosteau ca au vederi asemanatoare cu ale lor si pe care ii cunoscusera cu ocazia relationarii cu grupurile tinta din alte proiecte, precum si cu comunitatea rurala in care functioneaza Asociatia PRO VERTICAL (comuna Turcinesti, judetul Gorj). Din grupul tinta format, fac parte si doi romi, o tanara cu dizabilitati fizice si trei tineri din mediul rural. Impreuna, cei zece tineri au propus conducerii asociatiei depunerea unui dosar de candidatura pentru finantarea unui proiect care sa ajute membrii grupului tinta sa socializeze, sa deprinda abilitati de comunicare si exprimare in scris, sa invete metode de invatare nonformala pe care sa le poata aplica in comunitate, sa invete cum se redacteaza o stire sau un reportaj, sa invete cum sa comunice cu reprezentantii autoritatilor publice si care le sunt drepturile de cetateni europeni.

Ideea acestui proiect s-a nascut in urma unui alt proiect implementat de Asociatia EUROPROTECTOR Romania, prin Programul Tineret in Actiune- numit „TU ALEGI”, la care au participat si doi dintre initiatori (Codreanu Mihai si Borcan Andreea). Acestia au constatat ca majoritatea mijloacelor media au reflectat incomplet, sau chiar gresit, rezultatele proiectului la care au participat, probabil din motive de superficialitate sau lipsa unei documentari mai profunde. Aceasta constatare s-a completat cu vederea generala, care dovedeste ca presa prefera sa se aplece asupra evenimentelor negative  (accidente, scandaluri politice), acordand mai putina atentie subiectelor pozitive: promovarea unor proiecte, prezentarea unor tineri talentati, reusita unor tineri cu probleme. De asemenea, se acorda foarte putin spatiu tipografic pentru  constientizarea necesitatii protejarii mediului inconjurator, pentru promovarea cetateniei europene si prezentarea problemelor cu care se confrunta tinerii din comunitatile dezavantajate (din lipsa de informare,  sau lipsa comunicarii cu autoritatile).

 

Obiectivele proiectului „Fii activ!” sunt:

Abilitarea a 10 tineri in domeniul metodelor educatiei non- formale;

Dezvoltarea capacitatii celor 10 tineri de reflectare corecta in presa a problemelor tinerilor si comunitatii, prin realizarea si publicarea in presa, de catre ei, de articole ce privesc subiecte din domeniile: tineret, social, antidiscriminare, mediu, promovarea cetateniei europene;

Dezvoltarea la tinerii participanti, de abilitati de comunicare interculturala, informare, socializare, exprimare in scris

 

Activitatile si rezultatele proiectului :
Crearea cadrului organizatoric:  decembrie 2010

Pregatirea biroului de proiect- in prima faza s-au intalnit initiatorii proiectului, care au pregatit primireatutror participantilor. Au fost cumparate materialele necesare pentru mapele participantilor si au fost realizate tricourile participantilor.

Pregatirea materialelor necesare pentru buna desfasurare a proiectului- au fost realizate materiale care au prezentat proiectul, obiectivele Uniunii Europene si obiectivele Programului Tineret in Actiune.

S-a luat legatura cu participantii, prin telefon si e-mail, pentru a li se comunica programul si data primei intalniri, in care articipantii urmau a constientiza cerintele proiectului, asa cum au fost aprobate de finantator si a aprofunda reglementarile europene in domeniu.

Prima intalnire in formatie completa a avut loc in data de 12.12.2011. Aceasta a avut urmatoarele faze:

-   Prezentarea participantilor:

fiecare participant a spus cum se numeste, si a facut o scurta descriere a mediului din care provine, a pasiunilor pe care le are si a domeniului in care activeaza

-   Distribuirea mapelor de lucru si a tricourilor personalizate cu siglele programului, sigla asociatiei, numele proiectului

-   Jocuri de Breaking ice:

au avut loc jocuri de spargerea ghetii, care sa-i determine pe participanti sa sparga barierele de comunicare, sa nu se mai concentreze pe ei, sa interactioneze cu grupul. Aceasta activitate are imperios necesara, intrucat tinerii nu se cunosteau intre ei, singura cunostinta comuna fiind initiatorul proiectului, Codreanu Mihai. Iar cum grupurile din care proveneau tinerii erau diferite (mediul urban, mediul rural, persoane cu dizabilitati, comunitati de romi, someri), era necesar ca unii dintre ei sa-si depaseasca inhibitiile si sa se integreze in noul grup format

-   Jocuri de energizare- tinerii au intrat pentru prima data in lumea invatarii nonformale, constatand ca invatarea se poate face si altfel, decat cu un  profesor incruntat, notite, scos la tabla, note. Cei care le impartaseau cunostinte erau tineri din randul lor, o faceau intr-un stil degajat, folosind metodele invatarii nonformale, care ii implica direct si le capta interesul

 

Initierea in lucrul pe calculator (decembrie 2010) pentru acei tineri participanti care nu au dobandit pana acum aceste abilitati si crearea de adrese de e-mail pentru acestia (tineri din mediul rural si tineri de etnie roma), pentru usurarea comunicarii intre membrii grupului.

 

Identificarea nevoilor de formare, in functie de nivelul de pregatire al participantilor

Programul de formare in ceea ce priveste invatarea non- formala au cuprins metodele cele mai recomandate, in functie de profilul membrilor grupului de actiune, pentru obtinerea celor mai bune rezultate.

Etapele de pregatire s-au pliat, chiar individual, in functie de nivelul de pregatire si abilitatile fiecarui membru din grupul de actiune.

Pentru a realiza acest program, participantii au fost implicati in evaluari individuale realizate de specialisti (psihopedagog, lucrator de tineret cu expertiza in domeniul educatiei non formale).

 

Pregatirea materialelor informative (ianuarie 2011)

Dupa stabilirea  nevoilor de pregatire a participantilor, s-au redactat materiale informative, care au stat la baza pregatirii acestora. Initierea in deprinderea abilitatilor de  informare, comunicare, exprimare in scris, s-au facut de catre membrii ai Asociatiei PRO VERTICAL, coordonati de  Stoenescu Aurelia- Mariana, care, asa cum rezulta din CV-ul anexat, are expertiza in domeniul jurnalismului.

 

Pregatire anunt public de lansare a proiectului (ianuarie 2011)

Contine informatii despre Programul Tineret in Actiune si despre obiectivele si rezultatele asteptate ale proiectului. A fost publicat in editia print a saptamanalului VERTICAL din data de 02.02.2011 si pe internet, la adresele: www.verticalonline.ro/asociatia-provertical-anunt-public si pe site-ul asociatiei: /www.verticalpro.ro/massmedia/anunț-public  si pe grupul de discutii TIA.

 

Formare pentru invatare non- formala.

In lunile III-VI ale proiectului au fost  prezentate si exersate metodele educatiei nonformale programate folosite pentru activitatile proiectului, adaptate la  particularitatile fizice si capacitatile intelectuale ale participantilor. Astfel, au fost alese cu atentie exercitiile care presupuneau miscare, pentru ca acestea sa fie accesibile si participantei Nicoletei Stoica, aceasta avand o dizabilitate care nu-i permite sa se deplaseze cu usurinta si nici sa-si foloseasca degetele cu foarte multa dexteritate. Au fost si jocuri de energizare care presupuneau mai multa miscare, dar chiar si in acestea Nicoleta Stoica a fost implicata, ea avand rol de observator.

Atelierul a constat in  prezentarea pe rand a fiecarei metode de educatie nonformala, urmata de aplicarea practica a fiecarei metode in mod specific

 Au fost urmarite in principal:

-   prezentari, prelegeri, demonstratii

-   interventie interactiva

-   rezumatele

-   dezbateri

-   dialogul

-   interviurile, intrebarile deschise

-   discutiile in grup mic/ in grup mare

-   exercitiile de ordonare si definire

-   Brainstorming

-   analiza si autoanaliza

-   jocuri de rol, simulari

-   vizionarea materialeleor video

-   proiectele de cercetare

-   jocurile de energizare/ de spart gheata

 

Metodele nonformale invatate au avut un dublu rol in cadrul proiectului:

-   dobandirea de cunostinte pe care tinerii sa le poata folosi mai departe, in noi proiecte, pe care sa le scrie sau sa le implementeze, avand rol de persoana resursa.

-   Crearea unui grup compact, in care tinerii sa nu mai simta diferentele date de faptul ca provin din grupuri diferite, in scopul de a duce la indeplinire, in echipa, toate obiectivele proiectului. Pentru asta, tinerii s-au sprijinit intre ei, facand schimb de informatii in diverse domenii, impartasindu-si unii altora experientele, dar sprijinindu-se si fizic, de cate ori a fost nevoie. S-a ajuns ca, desi la inceput a fost o oarecare retinere, tinerii fara probleme de sanatate sa o ajute pe Nicoleta Stoica sa se deplaseze, aceasta nereusind de fiecare data sa se sprijine suficient pe carjele sale. De asemenea, tinerii romi, care la inceput s-au simtit inferiori, si-au depasit inhibitiile. S-au integrat perfect in grup si chiar au avut interventii importante pe parcursul proiectului, rasplatindu-i, parca, in acest fel pe colegii lor, pentru faptul ca i-au tratat ca pe niste egali ai lor si nu ca pe niste inferiori. Tinerii din proiect care nu au mai avut ocazia sa vada ce inseamna educatia nonformala si-au exprimat unanim parerea ca aceasta e mult mai eficienta decat cea formala si s-au declarat foarte multumiti ca au acceptat sa participe la proiect. Acestia au declarat ca nu numai ca nu s-au plicitisit, ci chiar le-a placut sa invete, iar ce au deprins vor tine minte si vor folosi, la randul lor.

 

Capacitarea tinerilor sa exprime in scris problemele comunitatilor din care fac parte, prin folosirea metodelor educatiei nonformale. 

Cei 10 tineri din grupul de actiune au invatat in cadrul unui atelier de 4 zile etapele principale ale prezentarii realitatilor din comunitate in presa scrisa. S-a accentuat importanta documentarii solide, a redactarii cu acuratete si a utilizarii limbajului adecvat publicului tinta.

Tinerii si-au dezvoltat si abilitati de management personal, de grup, al resurselor materiale si al timpului, aspecte extrem de importante in jurnalism, pentru stabilirea prioritatilor de fiecare zi in ceea ce priveste subiectele ce vor fi abordate, documentate si redactate sub forma de articole de presa.

Pentru asta, s-a facut, mai intai, o prezentare in legatura cu evolutia unui articol de presa, de la nivelul unei idei, la produsul finit. Initiatorul proiectului le-a impartasit participantilor din experienta sa dobandita in presa, acestia afland, astfel:

-   Cum se alege tema (in functie de importanta subiectului si de modul cum societatea e afectata)

-   Cum se face documentarea

-   Cum se fac fotografiile pentru articol

-   Cum se redacteaza materialul

-   Care este forma impusa de formatul ziarului (Cuvant cheie, supratitlu, titlu, sapou, intertitluri, explicatie foto, caseta)

S-au facut simulari, jocuri de rol, in care a fost creat un subiect ipotetic, care a fost redactat in forma finala, pentru exemplificare.

 

Consolidarea  competentelor prin activitati in teren

Tinerii participanti la proiect s-au implicat in identificarea problemelor comunitatii din Turcinesti; dintre acestea putem mentiona, fara a putea epuiza lista de probleme:

-   degradarea ecosistemului comunei;

-   pierderea traditiilor si a identitatii culturale a locuitorilor

-   discriminarea pe motive etnice dar si financiare, foarte dureroasa pentru copii si tineri

-   abandonul scolar, cauzat in primul rand de dificultatile financiare si de problemele din sistemul formal de invatamant

-   comunicarea deficitara in familie, abuzul de substante (tutun, alcool), violenta in familie si in comunitate

-   lipsa de programe coerente care sa sustina dezvoltarea abilitatilor de viata independenta in randul copiilor si tinerilor

 

Tinerii au realizat activitati de dezvoltare a abilitatilor de comunicare si socializare impreuna cu grupuri de copii si tineri din comuna, consolidandu-si astfel competentele dobandite pe parcursul atelierului de invatare a metodelor educatiei non formale.

Prin deplasarea in comunitate, tinerii au realizat efectiv documentarea subiectelor in teren, redactarea lor si publicarea in presa scrisa a subiectelor rezultate, prin care au fost prezentate  problemele cu care se confrunta tinerii din grupurile cu posibilitati reduse, promovarea tinerilor care au reusit sa-si depaseasca conditia; alte probleme de interes comunitar.

Prima deplasare in teren, pentru ca tinerii sa se obisnuiasca cu stilul de lucru fara sa intre intr-o situatie dificila, tinand cont ca erau pentru prima oara la o astfel de activitate si puteau aparea situatii neprevazute, s-a facut, oarecum, intr-un mediu familiar. Astfel, toti partzicipantii s-au deplasat acasa la unul dintre angajatii Asociatiei PRO VERTICAL, o tanara cu dizabilitati care lucreaza la domiciliu obiecte traditionale. Asta si pentru ca povestea Ramonei Gelepu ( articol anexa 15) se plia foarte bine pe temele propuse in cadrul proiectului. Astfel, toti tinerii au participat activ, facand fotografii, adresand intrebari, sau asistand la actiunile colegilor lor. A fost o experienta foarte importanta in cadrul proiectului, dupa care, tinerii s-au impartit in 5 grupe, fiecare dintre acestea mergand, separat, in teren, pentru a identifica si documenta subiecte de presa.

 

 

Rezultate :

- 200 copii si tineri din comunitate participanti la activitati educative non formale sustinute de tinerii participanti la proiect (la aceste activitati au participat elevi de la Scoala Generala Turcinesti si de la Colegiul Tehnic Gheorghe Magheru)

-Tinerii participanti la proiect au prezentat tinerilor din comunitate proiectul, ca un exemplu de bune practici, atat prin viu grai cat si prin imagini si text scris, pentru ca acestia sa nu fie nevoiti sa-si ia notite si sa foe atenti la ce li se spune. Astfel, tinerii proiectului au facut o prezentare cu ajutorul videoproiectorului, pe care au rulat fotografiile facute de-a lungul desfasurarii proiectului.

-Tinerii din comunitate au primit mape de diseminare, in care au gasit un material de prezentare al proiectului, precum si un dvd cu galeria foto si filmul proiectului

 

15 articole documentate, redactate, publicate

www.verticalonline.ro/tinerii-si-internetul-intre-evolutie-si-regres

www.verticalonline.ro/munca-si-studiul-in-uniunea-europeana

www.verticalonline.ro/cat-de-mult-ii-ajuta-facultatea-pe-tineri

www.verticalonline.ro/record-de-mame-minore-la-centrul-maternal-tg-jiu

www.verticalonline.ro/noaptea-europeana-a-muzeelor-marcata-in-gorj

www.verticalonline.ro/tinerii-azi-pot-salva-mediul-si-implicit-ziua-de-maine

www.verticalonline.ro/romii-din-gorj-„sub-lupa-presei-daneze

www.verticalonline.ro/pledoarie-pentru-acces-social-al-persoanelor-cu-handicap

www.verticalonline.ro/a-invins-destinul-nemilos-prin-munca-si-iubire

www.verticalonline.ro/varsta-la-care-se-incepe-viata-sexuala-in-scadere

www.verticalonline.ro/190-de-ani-de-controversa-legata-de-revolutia-din-1821

www.verticalonline.ro/cum-ar-trebui-sa-si-aleaga-tinerii-meseria

www.verticalonline.ro/conflictul-intre-generatii

www.verticalonline.ro/parintii-si-copii-in-contradictoriu

www.verticalonline.ro/diriginta-scoasa-la-tabla-de-elevi

 

Inchiderea proiectului (diseminarea rezultatelor)

 Inchiderea proiectului s-a facut printr-o conferinta de diseminare, care a avut doua parti:

-   Diseminarea proiectului pentru elevii Scoalii Generale Turcinesti, echipa de proiect facand o prezentare a Programului Tineret in Actiune, a proiectului. De asemenea, au impartit elevilor mape de diseminare si le-au explicat ca fiecare dintre ei pot avea o initiativa in demararea unui proiect si le-au lasat numere de contact ale lor si ale promoterului Asociatia PRO VERTICAL, pentru a li se acorda sprijin in cazul in care doresc sa aplice la Tineret in Actiune.

-   Diseminarea proiectului institutional: au fost invitati  reprezentanti ai comunitatii (consilierii local, primarul localitatii Turcinesti, unde isi are sediul promoterul), reprezentanti ai institutiilor care, prin statutul lor au activitati ce privesc tinerii (Inspectoratul Scolar Gorj, Directia de Tineret Gorj, Scoala Generala Turcinesti), reprezentanti ai presei. De asemenea, a fost prezent reprezentantul Consiliului Judetean Gorj, institutie care a acceptat sa devina partener in proiectul “Fii activ!”, asigurand, chiar, resurse financiare pentru sprijinirea promoterului sa sustina cofinantarea si sa imbunatateasca proiectul, prin cresterea numarului orelor de formare pentru invatarea nonformala, prin asigurarea unui formator cu doua luni in plus fata de cat se intentiona initial.

 La finalul proiectului a fost publicat un articol amplu in saptamanalul VERTICAL (http://www.verticalonline.ro/proiectul-fii-activ-la-final), in care au foat prezentate obiectivele si rezultatele proiectului, precum si informatii despre Programul Tineret in Actiune.

Participantii la proiect si la actiunile de diseminare au primit mape de diseminare ce au continut informatii despre proiect si despre Programul Tineret in Actiune, pliante si DVD-uri  cu galeria foto realizata cu ocazia implementarii proiectului.

Articolul si galeria foto, precum si filmul proiectului au fost postate si pe site-ul Asociatiei PRO VERTICAL, www.verticalpro.ro. De asemenea, filmul a fost postat si pe site-ul saptamanalului VERTICAL (www.verticalonline.ro)

A fost emis un comunicat de presa, in care vor fi prezentate obiectivele, activitatile si rezultatele proiectului. Comunicatul a fost trimis tuturor redactiilor de presa scrisa, audio si video din judetul Gorj.

 

Primul impact asupra tinerilor implicati in proiect si asupra comunitatii a fost constientizarea tinerilor si a cetatenilor ca barierele geografice, etnice sociale si cele date de nevoile speciale ale tinerilor cu dizabilitati  pot fi inlaturate, daca exista coeziunea grupului, toleranta si nediscriminare.

 

Impact  asupra tinerilor implicati in proiect:

-au devenit mai receptivi la problemele celor din jur si la problemele comunitatii,

-au deprins abilitati de comunicare, de informare si de socializare, au invatat sa devina organizati si sa scrie proiecte.

Tinerii din mediul rural

-si-au imbunatatit stima de sine si respectul fata de propria persoana, depasind complexele  provenientei din acest mediu si si-au pus in valoare potentialul

Tinara cu dizabilitati fizice

-va utiliza aceasta experienta ca model pentru incurajarea unui numar cat mai mare de tineri aflati  in aceeasi situatie sa renunte la atitudinea pasiva si la statutul de persoana dependenta, valorificandu-si potentialul

Tinerii romi

-vor utiliza aceasta experienta ca model pentru incurajarea unui numar cat mai mare de tineri aflati  in aceeasi situatie sa renunte la teama de discriminare, la neincrederea pe care o au in etnia majoritara, la teama ca vor fi respinsi, sau se vor face de ras

               

Pe termen lung, se intentioneaza obtinerea unui efect de multiplicare, prin participarea tinerilor la noi proiecte in cadrul Programului Tineret in Actiune, in care vor avea calitatea de persoane resursa, sau chiar initiatori, fapt care va duce la cresterea numarului de tineri participanti, deoarece informatiile despre Programul Tineret in Actiune vor ajunge, prin intermediul lor, in comunitatile din care fac parte, membrii acestora constientizand, astfe, importanta participarii la astfel de proiecte.

Tinerii vor deveni capabili sa conceapa proiecte coerente si sa redacteze cereri de finantare, reusind sa aplice  si in cadrul altor actiuni din cadrul Programului Tineret in Actiune.

 

Testimoniale:

Codreanu Mihai: “Am invatat, alaturi de colegii din proiect faptul ca invatarea nonformala e mult mai indicata decat cea formala. Daca profesorii ar folosi la scoala tehnicile invatarii nonformale si daca ar zambi mai mult elevilor, acestia ar invata mult mai bine”

Stoica Nicoleta: “Pentru mine, care sunt o persoana cu nevoi speciale, acest proiect a insemnat foarte mult. Am reusit sa ma integrez foarte bine in grup, parerile mele au fost luate in seama, iar articolele pe care le-am scris in echipa cu Alex au fost foarte apreciate.”

Briceag Bogdan: “ A fost un proiect in care ne-am simtit foarte bine. In aceeasi masura am invatat, ne-am distrat, am reusit sa legam prietenii si sa punem la cale noi proiecte.”

Ciobescu Felicia: “E bine ca se mai gandeste cineva la tineri si la nevoile lor. Cel mai bine, eu m-am simtit cand am facut interviul cu doamna diriginta, in fata colegilor. Am simtit puterea presei, am simtit ca colegii ma respecta pentru asta. Iar cand am adus la liceu ziarele cu articolul si le-am dat la toti colegii si la doamna diriginta, toata lumea ma provea cu respect. Am fost mandra ca am reusit, ca am invatat ceva si ma gandesc foarte serios sa ma fac ziarista”


Date de contact :

Adresa postala – Comuna Turcinesti, sat Turcinesti, nr. 220, jud Gorj

Telefon fix – Fax : 0353805582

Mobil - 0723923554

Fax - 0353805582

Email –asociatiaprovertical@yahoo.com

Website – www.verticalpro.ro

 

 

 



Galeria foto: adauga foto



Galeria video: adauga video



Comentarii:

Adauga comentariu
Numele tau:
Adresa ta de email:

NONFORMALII.RO
ANPCDEFP
Programul de invatare pe tot parcursul vietii
Eurodesk
Europass
Portalul Student Erasmus

ANPCDEFP se muta in casa noua!
Leader 2B & Mentor 2B
click pentru toate stirile
Comunicat final proiect "The key to success"
Tineri Voluntari pentru natura...la final!
In perioada 21 - 29 Octombrie 2013, Asociatia Together Romania alaturi de partenerii sai din Italia,...
click pentru toate stirile
propune o stire

nonformalii.wordpress.com
euparticip.wordpress.com
includere.wordpress.com
De unde doriti sa aflati informatii despre proiecte (sau activitati din proiecte) Tineret in Actiune?